{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
voditelja obiteljskih biznisa navodi očuvanje naslijeđa važnim dugoročnim ciljem
ističe da svi članovi uključeni u poslovanje ili oni na koje poslovanje utječe imaju slične stavove o smjeru u kojem biznis ide
izjavilo je da nastoje zadržati biznis u vlasništvu obitelji
Očekuju se promjene u strukturi hrvatskih privatnih i obiteljskih biznisa, jer dio osnivača i vlasnika namjerava prenijeti poslovanje i imovinu, bilo predajom kormila nasljednicima unutar obitelji, bilo prodajom biznisa najboljem ponuditelju. Uz pravovremeno planiranje i stručnu podršku u rješavanju složenih pitanja koja se mogu pojaviti, prijenos poslovanja može predstavljati jedinstvenu priliku za osnivače i vlasnike da ostvare željene rezultate za sebe, svoje obitelji i biznis koji su s velikim trudom izgradili.
S obzirom na utjecaj spomenutih odluka, ključno je uspješno upravljati procesom prodaje ili prijenosa poslovanja na sljedeću generaciju. Dvije trećine (67 %) ispitanika u našem Istraživanju o obiteljskim biznisima iz 2023. godine smatra da je očuvanje naslijeđa važan dugoročni cilj. Naše istraživanje NextGen Survey za Jugoistočnu Europu (JIE) za 2024. godinu pokazuje kako je gotovo polovica zaposlenika u privatnom sektoru zaposlena upravo u obiteljskim biznisima, te je stoga ključno za širi kontekst da se prodaja ili prijenos na sljedeću generaciju provede na pravi način.
Prodaja biznisa ili prijenos na sljedeću generaciju složena je odluka koja zahtijeva pažljivo planiranje i razmatranje niza pitanja, od tržišnih uvjeta do poreznih, pravnih i operativnih posljedica. Bez obzira na put koji vlasnik ili osnivač odabere, ključno je dati prioritet učinkovitom upravljanju i komunikaciji unutar obitelji prije donošenja odluke o prodaji biznisa ili predaji nasljedniku. Na taj se način gradi kohezija oko ciljeva koje je obitelj postavila, uspostavljaju se procesi i procedure za donošenje odluka, postavljaju jasne uloge i odgovornosti te se, na kraju, smanjuje vjerojatnost sukoba unutar obitelji.
Većinom obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi (JIE) i dalje upravlja prva generacija poduzetnika koji su ih osnovali početkom 1990-ih. Prema istraživanju o obiteljskim biznisima u Srednjoj i istočnoj Europi (SIE) iz 2023. godine, 2023 CEE Family Business Survey, prva generacija je na čelu 64 % obiteljskih biznisa u regiji SIE (dvostruko više od globalnog prosjeka od 32 %). Stoga, s obzirom na to da su mnogi osnivači sada u svojim 60-im ili 70-ima, u ovom desetljeću dolazi do promjena u dinamici vodstva u obiteljskim biznisima.
Naša iskustva na globalnoj razini pokazuju kako se sa svakom sljedećom generacijom smanjuje interes te nove generacije za sudjelovanje u obiteljskom biznisu. Konkretno, u drugoj generaciji aktivno je 60 % nasljednika, u trećoj 32 %, a u četvrtoj 16 % nasljednika. Također, treba naglasiti da smjena generacija nije jednostavna stvar. Osnivači često gledaju na biznis kao na jedno od svoje djece, zbog čega im je teško prepustiti uzde drugima, bez obzira na to tko te osobe bile, pa čak i ako su direktni nasljednici.
Prema našem izvješću NextGen Survey 2024 za JIE, nova generacija lidera u Jugoistočnoj Europi općenito ima pozitivniji stav o razini povjerenja unutar obitelji u usporedbi s globalnim prosjekom. Međutim, samo 27 % smatra da postoji visoka razina povjerenja između članova obitelji i zaposlenika koji nisu članovi obitelji.
Planiranje nasljeđivanja važno je pitanje za pripadnike nove generacije. Tek nešto više od polovice (51 %) pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi zna da njihov obiteljski biznis ima definiran plan nasljeđivanja.
Razmatranje složene obiteljske dinamike prije donošenja odluka olakšava upravljanje ključnim elementima pripreme za prodaju ili prijenos poslovanja, što ćemo detaljnije obrazložiti u nastavku.
Iako je ovdje riječ o složenom pitanju, dobra vijest je da poduzetničke obitelji u Hrvatskoj nikad nisu bile svjesnije potrebe za pažljivim planiranjem budućnosti svog poslovanja, bilo da se odluče prodati biznis najvišem ponuditelju ili predati kormilo sljedećoj generaciji. Svaki obiteljski biznis je jedinstven, zbog čega je važno da i trenutna i sljedeća generacija dobije prave smjernice od neutralne treće strane koja će im pružiti sveobuhvatan uvid u izazove koje treba riješiti i predstaviti dostupne opcije za stvaranje vrijednosti.
U PwC-u Hrvatska usmjereni smo na potrebe poduzetničkih obitelji u Hrvatskoj i blisko surađujemo s obiteljskim biznisima. Razumijemo da je biznis često poput člana obitelji i znamo da nijedna obitelj niti biznis nisu isti.
Zahvaljujući našoj sposobnosti razumijevanja složenih odnosa između obitelji, vlasništva i poslovanja i našim tehnološkim rješenjima, možemo pomoći osnivačima i njihovim obiteljima u procesima poput nasljeđivanja, prodaje ili prijenosa upravljanja biznisom. Naša znanja na području poreza, upravljanja, preuzimanja i spajanja, pravnih pitanja i planiranja nasljeđivanja te naše iskustvo u motiviranju, podršci i savjetovanju sljedeće generacije, omogućuju nam da obiteljskim biznisima pomognemo u postizanju željenih rezultata, bilo da se radi o prodaji ili prijenosu poslovanja na sljedeću generaciju.