Preduvjeti za uspješnu prodaju vašeg obiteljskog biznisa

Prodati ili predati? - obiteljski izbor

Za vlasnike i osnivače koji planiraju napustiti biznis, tržište za visokokvalitetne obiteljske biznise i dalje je povoljno. Iako su više kamatne stope utjecale na procjene vrijednosti i šire okruženje za prodaju poslovanja, obiteljski biznisi i dalje su atraktivni mnogim kupcima koji žele uložiti kapital. Strateški i financijski kupci nastavljaju tražiti mogućnosti za spajanja i preuzimanja, a ne treba zanemariti ni rastuću ulogu obiteljskih biznisa kao kupaca s obzirom na njihov interes za konsolidacijom tržišta i sofisticiranijim vrstama imovine radi očuvanja i povećanja svoje imovine.

Svoj biznis prodajete samo jednom, a za mnoge vlasnike ta prodaja predstavlja kulminaciju životnog rada. Zbog toga vrijedi uložiti vrijeme i resurse kako biste to učinili na pravi način i ostvarili svoje ciljeve.

Ključni koraci uključuju sljedeće:

Poznajete svoje poslovanje bolje od ikoga, ali procjena vrijednosti često je subjektivan proces, a percepcije se mijenjaju ovisno o promatraču i okolnostima. To znači da potencijalni kupci vašeg poslovanja (ili dijela poslovanja) procjenjuju veličinu, snagu, profil rizika i očekivane prihode u odnosu na dinamiku rasta i tržište.

Kako biste donosili informirane odluke, raspon tržišne vrijednosti vašeg poslovanja ključna je informacija. Stoga je bitno izraditi osnovnu procjenu u okviru planiranja i pripreme za postupak prodaje.

Kako biste postigli najbolje rezultate, odvojite dovoljno vremena za utvrđivanje ključnih ciljeva i pobrinite se da u potpunosti razumijete postupak prodaje prije izlaska na tržište.

U sklopu pripreme izlaska iz biznisa potrebno je razmisliti i pripremiti se uzimajući u obzir različite operativne, kadrovske, komercijalne, financijske i porezne aspekte vašeg poslovanja i osobnog statusa.

Naravno da želite pronaći kupca koji će ponuditi najvišu cijenu za vaše poduzeće, ali cijena, iako iznimno važna, nije nužno jedini kriterij. Često ćete imati i druge ključne ciljeve koje prodaja mora zadovoljiti, poput brzine transakcije, potrebne likvidnosti, prodajne cijene i pitanja koja se tiču zaposlenika. Pronalaženje pravog kupca bit će uspješnije kada se unaprijed temeljito definiraju osobni i poslovni ciljevi.

Ako želite maksimalno povećati vrijednost, pobrinite se da vaše poduzeće ima potencijal za rast na temelju postojećih planova, poput uvođenja novih proizvoda ili geografskog širenja, kako bi potaknuli interes kupaca. Sagledajte svoje poduzeće iz perspektive kupaca: postoje li kvalitetni planovi za provedbu vaših novih inicijativa, te koje su vaše ideje, očekivanja i strategije u vezi s rastom i inovacijama?

Svaka velika promjena uključuje razdoblje prilagodbe. U brojnim slučajevima, posebno kada je kupac tvrtka iz sektora rizičnog kapitala, transakcija će uključivati razdoblje nakon prodaje u kojem će dotadašnji vlasnik uobičajeno ostati barem djelomično uključen kako bi pružio podršku tranziciji.

Kontaktirajte nas

Damir Kecko

Damir Kecko

Partner, Odjel transakcija, PwC Croatia

Mislav Slade-Šilović

Mislav Slade-Šilović

Direktor, Odjel poslovnog savjetovanja, PwC Croatia

Ostanimo povezani: