PwC-ovo globalno istraživanje NextGen Survey 2024 – Izvješće za JIE

Transformacija, nasljeđivanje i nova generacija lidera obiteljskih poduzeća

Uvod

Sredina 2020-ih godina ima posebno značenje za regiju Srednje i istočne Europe (SIE). U svibnju 2024. godine obilježena je 20. godišnjica pristupanja Češke, Estonije, Mađarske, Latvije, Litve, Poljske, Slovačke i Slovenije Europskoj uniji, kojima su se tri godine kasnije pridružile Bugarska i Rumunjska. Ova sve veća zrelost vidljiva je i u aktualnim izazovima s kojima se suočavaju obiteljska poduzeća, koja su od ključne važnosti za regionalno gospodarstvo, pri čemu je gotovo polovica zaposlenika u privatnom sektoru zaposlena u obiteljskim tvrtkama.

Većinom obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi (JIE) i dalje upravlja prva generacija poduzetnika iz postkomunističke ere, koji su ih osnovali početkom 1990-ih. Prema istraživanju o obiteljskim poduzećima u Srednjoj i istočnoj Europi (SIE) iz 2023. godine, 2023 CEE Family Business Survey, prva generacija je na čelu 64 % obiteljskih poduzeća u regiji SIE (dvostruko više od globalnog prosjeka od 32 %), dok je 36 % preuzela druga ili jedna od sljedećih generacija (u usporedbi s 68 % globalno). Međutim, s obzirom na to da su mnogi osnivači sada u svojim 60-im ili 70-ima, u ovom desetljeću svjedočimo smjeni vodstva u obiteljskim poduzećima. Nova generacija lidera obiteljskih poduzeća, poznata pod engleskim nazivom NextGen, čiji pripadnici su obično u ranim zrelim godinama ili ranim 40-ima, sve su bliže preuzimanju upravljačkih uloga.

Globalno PwC-ovo istraživanje stavova nove generacije lidera obiteljskih poduzeća, PwC Global NextGen Survey, posebno je relevantno za Jugoistočnu Europu, što pokazuje i ovogodišnji rekordan broj sudionika iz Jugoistočne Europe i šire regije Srednje i istočne Europe, te visoki postotak obiteljskih poduzeća kojima i dalje upravljaju njihovi osnivači. Postoje jasni znakovi da su predvodnici među tim poduzećima na prekretnici s obzirom na to da razmatraju i unutarnje i vanjske čimbenike kako bi razvila strategiju za opstanak i rast na tržištu u nadolazećim desetljećima.

Lideri nove generacije obiteljskih poduzeća, kao njihovi budući vlasnici, nose odgovornost za poslovanje obiteljskih poduzeća, a s obzirom na njihov značaj, i prema društvu u cjelini. Budući lideri otvoreni su prema istraživanju novih ideja i poslovnih praksi. Vjeruju da ključnu vrijednost mogu donijeti kroz profesionalizaciju i modernizaciju upravljanja, diversifikaciju proizvoda i usluga kao i širenje na međunarodna tržišta. Smatraju da im tehnologija i generativna umjetna inteligencija mogu pomoći napraviti iskorak.

Marko Marušić, vodeći partner za porezne usluge i voditelj usluga u sektoru poduzetnika i privatnih poduzeća, PwC Hrvatska

Postizanje rasta je ključni prioritet

Za novu generaciju u Jugoistočnoj Europi, postizanje poslovnog rasta predstavlja glavni prioritet u sljedeće dvije godine, a više od polovice ispitanika ističu ga kao najvažniji cilj. Osim toga, širenje u nove sektore također je ključan prioritet, što je u skladu s rezultatima prošlogodišnjeg istraživanja o obiteljskim tvrtkama, Family Business Survey, u kojem je 91 % ispitanika iz regije Srednje i istočne Europe istaknulo da je rast važan jer omogućuje ulaganje u budućnost njihove tvrtke. Navedeno ukazuje na to da i sadašnji i budući lideri čine sve što mogu kako bi se prilagodili neizvjesnim vremenima u cilju postizanja rasta.  

Postizanje rasta ključni je prioritet za novu generaciju lidera u naredne dvije godine. Više od polovice ispitanika (52 %) smatra postizanje rasta glavnim prioritetom, a slijede ga širenje na nove sektore ili tržišta te upravljanje talentima. Poslovni prioriteti i područja u kojima je nova generacija angažirana prilično su dobro usklađeni.

Iako sadašnja generacija lidera obiteljskih poduzeća smatra da su promjene tržišnih uvjeta, inovacije i razvoj od ključne važnosti, mnogi smatraju da su ta poduzeća i dalje prilično tradicionalna i konzervativna. Nasuprot tome, nova generacija pokazuje spremnost za istraživanje novih ideja i poslovnih praksi kako globalno, tako i u regiji Jugoistočne Europe. Tako, primjerice, smatraju da najveću vrijednost mogu donijeti profesionalizacijom i modernizacijom upravljačkih praksi te širenjem na međunarodna tržišta. 

Ovo više nego jasno pokazuje da pripadnici nove generacije planiraju provesti transformaciju poslovanja nakon što preuzmu uloge ključnih donositelja odluka. To je osobito važno s obzirom na potrebu za diversifikacijom usluga i proizvoda obiteljskih poduzeća i odvajanjem obiteljskog vlasništva i upravljanja. To bi mogla biti dva ključna poteza kojima bi se pripadnici nove generacije mogli istaknuti.

Nesrazmjer između osobnog zanimanja nove generacije za generativnu umjetnu inteligenciju i aktivnosti tvrtke na tom području

Najnovije izdanje Globalnog istraživanja mišljenja predsjednika uprava u SIE-u, CEE CEO Survey, pokazuje da su predsjednici uprava nešto rezerviraniji u usporedbi sa svojim kolegama na globalnoj razini kada je riječ o generativnoj umjetnoj inteligenciji. Naime, 10 % je manje onih koji smatraju da će ova tehnologija značajno promijeniti način na koji njihova tvrtka stvara, isporučuje i zadržava vrijednost u sljedeće tri godine. Unatoč tome, predsjednicima uprava je jasan smjer i razvoj umjetne inteligencije, pri čemu više od polovice (59 %) predviđa da će generativna umjetna inteligencija biti ključna za transformaciju.

Istraživanje NextGen Survey otkriva slične obrasce. Većina pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi (86 % naspram 82 % globalno) pokazuje osobno zanimanje za generativnu umjetnu inteligenciju i smatra da o toj tehnologiji puno zna. Konkretno, 59 % nove generacije u Jugoistočnoj Europi smatra da se dobro razumije u generativnu umjetnu inteligenciju, što je više od globalnog postotka od 53 %.

Unatoč svijesti o nužnosti korištenja generativne umjetne inteligencije, obiteljska poduzeća u Jugoistočnoj Europi sporo usvajaju ovu tehnologiju. Iako se 47 % (u usporedbi s 30 % globalno) nalazi u ranoj fazi istraživanja, 33 % obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi još uvijek nije započelo s primjenom generativne umjetne inteligencije. Samo je 6 % implementiralo umjetnu inteligenciju u pojedine ili više segmenata svojih organizacija. Također, samo 12% obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi imenovalo je osobu ili tim koji je izravno odgovoran za generativnu umjetnu inteligenciju.

Iako su prepoznala potrebu za primjenom generativne umjetne inteligencije, obiteljska poduzeća u Jugoistočnoj Europi spora su u implementaciji te tehnologije. Iako je 47 % (u usporedbi s 30 % globalno) u ranoj fazi istraživanja, 33 % obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi još uvijek nije započelo s primjenom generativne umjetne inteligencije. Samo 6 % ih je implementiralo umjetnu inteligenciju u pojedine ili više segmenata svojih organizacija, a samo 12 % obiteljskih poduzeća u Jugoistočnoj Europi imenovalo je osobu ili tim koji su izravno odgovorni za generativnu umjetnu inteligenciju.

Sadašnji lideri obiteljskih poduzeća i pripadnici nove generacije moraju se posvetiti izgradnji i održavanju povjerenja

Pripadnici nove generacije u Jugoistočnoj Europi općenito imaju pozitivniji stav od globalnog prosjeka kada je riječ o razini povjerenja unutar obitelji. Međutim, samo 27% smatra da postoji visoka razina povjerenja između članova obitelji i zaposlenika koji nisu članovi obitelji unutar poduzeća, a manje od polovice (47 %) smatra da postoji visoka razina povjerenja između pripadnika nove i sadašnje generacije. Ovaj očiti nedostatak povjerenja među različitim skupinama unutar poduzeća za neka poduzeća nije najbolja osnova da započnu planiranje nasljeđivanja, kao što je objašnjeno u sljedećem odjeljku

Kako je objašnjeno u Edelmanovom barometru povjerenja za 2024. godinu, 2024 Edelman Trust Barometer Global Report, iako su obiteljska poduzeća još uvijek ona kojima se najviše vjeruje, uvođenje inovacija jednako je važno kao i sama inovacija. Vjerojatnije je da će inovacije kojima se loše upravljalo izazvati negativne reakcije nego izgraditi povjerenje kupaca.

S obzirom na očito spor tempo eksperimentiranja s umjetnom inteligencijom te još sporiju implementaciju općenito u obiteljskim poduzećima u Jugoistočnoj Europi, pripadnici nove generacije (kao i sadašnja generacija lidera obiteljskih poduzeća) suočavaju se s velikim izazovom. Taj se izazov ne odnosi samo na bolje razumijevanje poslovnih prednosti i rizika povezanih s umjetnom inteligencijom, već i na njenu implementaciju na način koji zadržava i povećava povjerenje kupaca.

Potrebno je učinkovitije planirati nasljeđivanje kako bi se premostio generacijski jaz 

Iako emocionalna, društvena i osobna pitanja igraju važnu ulogu u svim poduzećima, odnosi između generacija i unutar obitelji intenziviraju dinamiku u obiteljskim tvrtkama. Kako prva generacija obiteljskih poduzetnika stari, prirodno je da je njihova najveća briga prijenos poslovanja na sljedeću generaciju lidera. Prošlogodišnje istraživanje obiteljskih poduzeća u regiji Srednje i istočne Europe (SIE), CEE Family Business Survey, pokazalo je da planiranje nasljeđivanja postaje sve veći izazov za mnoge obiteljske tvrtke u regiji.

Planiranje nasljeđivanja važno je pitanje za pripadnike nove generacije. Nešto više od polovice (51 %) pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi zna da njihovo obiteljsko poduzeće ima plan nasljeđivanja, no mnogi od njih nisu bili uključeni u njegovu izradu, dok dodatnih 6 % ne zna postoji li plan nasljeđivanja.

U istraživanju obiteljskih poduzeća u regiji Srednje i istočne Europe. CEE Family Business Survey, gotovo tri četvrtine lidera (74 %) izjavilo je da im je dugoročni osobni cilj osigurati da poslovanje ostane u obitelji. Međutim, istraživanje je također pokazalo da mnogi lideri prve generacije nisu poduzeli odgovarajuće korake kako bi taj cilj i ostvarili. Samo 69 % njih je uspostavilo neku vrstu politike upravljanja unutar tvrtke, u usporedbi s 81 % na globalnoj razini. Osim toga, 10% manje od globalnog prosjeka ima dokument poput oporuke (25 % u SIE-u naspram 35 % globalno).

Pitanje nasljeđivanja zabrinjava i pripadnike nove generacije. Nešto više od polovice (51 % ) pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi zna da postoji plan nasljeđivanja u obiteljskoj tvrtki. Međutim, značajna manjina od 18 % nije bila uključena u razvoj tog plana. S obzirom na značaj obiteljskih poduzeća za gospodarstvo Jugoistočne Europe, zabrinjavajuće je da je čak 43 % ispitanika izjavilo da njihova tvrtka nema plan nasljeđivanja, a dodatnih 6 % nije znalo da takav plan postoji.

Pripadnici nove generacije trebali bi biti ključna poluga za postizanje ciljeva održivosti

Prošlogodišnje istraživanje o obiteljskim poduzećima, Family Business Survey, pokazalo je da većina obiteljskih poduzeća u regiji Srednje i istočne Europe (SIE) ne smatra pitanja okoliša, društvene odgovornosti i upravljanja (ESG) glavnim prioritetima. Samo nešto više od jedne desetine (11 %) ESG pitanja smatra glavnim prioritetima, dok otprilike jedna trećina (35 %) obiteljskih poduzeća u SIE-u ima osobu ili tim zadužen za ESG. Također, samo manjina obiteljskih poduzeća u SIE-u postavlja ciljeve i zadatke vezane uz raznolikost, uključenost i društveni utjecaj. Međutim, određeni čimbenici izazivaju velike promjene na području ESG-a na koje će pripadnici nove generacije morati spremno reagirati.

Jedan od tih čimbenika je megatrend klimatskih promjena, a postoje naznake da tvrtke u SIE-u već poduzimaju određene korake na ovom području. Prema najnovijem izdanju Globalnog istraživanja mišljenja predsjednika uprava u SIE-u, CEE CEO survey, otprilike jedna trećina predsjednika uprava nema konkretne planove za prilagodbu klimatskim promjenama, tranziciju ili aktivnosti općenito povezane s prirodom. Međutim, i u SIE-u i globalno pažnja poslovnih lidera usredotočena je na energetsku učinkovitost. Predsjednici uprava u regiji navode veći broj inicijativa usmjerenih na ovo područje u usporedbi s globalnim prosjekom: 15 % je dovršenih aktivnosti u regiji naspram 10 % globalno, a 71 % aktivnosti je u tijeku u regiji naspram 65 % globalno. S obzirom na to da povećana energetska učinkovitost donosi financijske uštede, ne čudi da je to ključni prioritet za predsjednike uprava u SIE-u. Taj se trend djelomično može pripisati sve većem broju propisa i smjernica na razini EU-a, uključujući CSRD. 

O istraživanju NextGen Survey

Istraživanje NextGen Survey globalno je istraživanje tržišta usmjereno na pripadnike nove generacije lidera obiteljskih poduzeća. Njegov cilj je steći uvid u razmišljanja pripadnika nove generacije o ključnim pitanjima koja utječu na njihova obiteljska poduzeća te o njihovim trenutnim i predviđenim budućim ulogama. Ukupno je obavljeno 889 intervjua u 63 zemlje diljem svijeta. U regiji Jugoistočne Europe (Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, Kosovo, Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Srbija i Slovenija) obavljeno je 49 intervjua (gotovo 6 % svih sudionika globalno). Od ispitanika iz Jugoistočne Europe, 69 % već zauzima liderske pozicije u obiteljskim poduzećima, a više od 60 % ispitanika je u dobi od 27 do 39 godina. Sudionici su ispitani u razdoblju od 13. studenog 2023. i 23. siječnja 2024. godine.

Ostanimo povezani:

Contact us

Marko Marušić

Marko Marušić

vodeći partner za porezne usluge, PwC Croatia

Darija Hikec

Darija Hikec

direktorica u Odjelu transakcija, PwC Croatia

Aleksandar Stevanović

Aleksandar Stevanović

Voditelj usluga poslovnog savjetovanja za sektor maloprodaje i robu široke potrošnje u JIE, PwC Croatia

Hide