Preduvjeti za uspješan prijenos poslovanja na sljedeću generaciju

Prodati ili predati? - obiteljski izbor

Iako je prodaja biznisa za neke vlasnike i osnivače privlačna opcija, mnogi će svoje poslovanje odlučiti prenijeti na sljedeću generaciju. 

Prošlogodišnje istraživanje obiteljskih biznisa u regiji Srednje i istočne Europe (SIE), 2023 CEE Family Business Survey, pokazalo je da planiranje nasljeđivanja postaje sve veći izazov za mnoge obiteljske biznise u regiji. Prema tom istraživanju, gotovo tri četvrtine lidera (74 %) izjavilo je da im je dugoročni osobni cilj osigurati da poslovanje ostane u obitelji. Međutim, istraživanje je također pokazalo da mnogi lideri prve generacije nisu poduzeli odgovarajuće korake kako bi taj cilj i ostvarili. Samo 69 % njih uspostavilo je neku vrstu politike upravljanja unutar poduzeća, u usporedbi s 81 % na globalnoj razini. Osim toga, 10 % manje od globalnog prosjeka dalo je izraditi dokument poput oporuke (25 % u regiji SIE naspram 35 % globalno).

Pitanje nasljeđivanja zabrinjava i pripadnike nove generacije. Nešto više od polovice (51 %) pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi zna da postoji plan nasljeđivanja u obiteljskom biznisu. Međutim, značajna manjina od 18 % nije bila uključena u razvoj tog plana. S obzirom na značaj obiteljskih biznisa za gospodarstvo Jugoistočne Europe, zabrinjavajuće je da je čak 43 % ispitanika izjavilo da njihovo poduzeće nema plan nasljeđivanja, a dodatnih 6 % nije znalo da takav plan postoji.

Što se tiče mogućnosti ili spremnosti sadašnje generacije za odlazak u mirovinu, 53 % pripadnika nove generacije u Jugoistočnoj Europi smatra da je to složen aspekt nasljeđivanja, a 45 % smatra da će im dokazivanje u ulozi novih lidera također predstavljati izazov.

Dobro planiranje nasljeđivanja često znači pronalaženje ravnoteže između posla i emocija, s obzirom na sveprisutnu složenu obiteljsku dinamiku. Neki članovi obitelji mogu smatrati da se nepravedno postupa kod donošenja odluke o tome tko preuzima poslovanje, a može doći do nesuglasica između onih koji su pasivni dioničari i drugih koji su aktivno uključeni u upravljanje biznisom. Iz tog razloga, ključno je okupiti cijelu obitelj kako bi se složila oko zajedničke vizije, vrijednosti i svrhe te kako biste izgradili čvrst temelj za postizanje zajedničkog uspjeha.

Baš kao i kod prodaje vašeg biznisa, važno je što prije definirati tijek postupka nasljeđivanja. U pravilu se preporuča da započnete s planiranjem barem tri godine prije prijenosa na sljedeću generaciju kako biste imali dovoljno vremena za rješavanje mogućih problema.

Ključne preporuke uključuju sljedeće:

Prvi korak je utvrditi tko su članovi obiteljskog biznisa te koji od njih će biti uključeni u poslovanje. Bitno je definirati kako i kada se vlasništvo prenosi unutar obitelji te na koji način će se upravljati povećanjem broja članova obitelji.

Neophodno je jasno definirati smjer obiteljskog biznisa na dugi rok. Koja su vaša očekivanja od samog biznisa i što očekujete da donese vašoj obitelji? Istovremeno, bitno je definirati što obitelj može i mora pružiti biznisu kako bi se osigurao njegov razvoj te što biznis može očekivati od obitelji.

Za ostvarenje dugoročne vizije potrebno je uspostaviti korporativno upravljanje koje omogućuje realizaciju dugoročnog cilja našeg poslovanja. Važno je odrediti koja struktura upravljanja najbolje odgovara budućim potrebama te na koji način obitelj može zadržati kontrolu nad poslovanjem u budućnosti.

Za učinkovito upravljanje biznisom potrebno je jasno odvojiti vlasništvo od upravljanja, te jasno definirati uloge i odgovornosti vlasnika kapitala i menadžmenta. Time se osigurava postavljanje ili zapošljavanje pravih osoba na odgovarajuće pozicije.

Nakon što je definirano korporativno upravljanje i jasno podijeljene uloge i odgovornosti, ključno je utvrditi kako će obitelj upravljati biznisom i na koji način će se članovi obitelji uključiti u biznis. Obiteljski ustav osigurava jasan pregled pravila za postizanje ciljeva definiranih obiteljskim i korporativnim upravljanjem.

Kontaktirajte nas

Damir Kecko

Damir Kecko

Partner, Odjel transakcija, PwC Croatia

Mislav Slade-Šilović

Mislav Slade-Šilović

Direktor, Odjel poslovnog savjetovanja, PwC Croatia

Ostanimo povezani: