Dana 27. prosinca 2022. godine u Službenom listu Europske unije objavljena je Direktiva o mjerama za visoku zajedničku razinu kibernetičke sigurnosti širom Unije (NIS 2 Direktiva).
Direktiva NIS 2 znatno proširuje opseg izvorne Direktive NIS, koja je na snazi od 2016. godine, jer je usmjerena na širi spektar sektora kako bi se unaprijedili i ojačali zahtjevi kibernetičke sigurnosti diljem EU-a. To uključuje naglasak na sigurnost opskrbnog lanca, pojednostavljivanje obveza izvještavanja i uvođenje strogih zahtjeva za provedbu. U suštini, NIS 2 mnogim organizacijama nalaže da uspostave sveobuhvatan okvir za upravljanje rizicima kibernetičke sigurnosti kako bi se poboljšala ukupna razina kibernetičke otpornosti unutar EU-a.
Stupanjem na snagu 16. siječnja 2023. godine Direktiva će se morati prenijeti u nacionalno zakonodavstvo do listopada 2024. godine. Ubrzo nakon toga, nadležna tijela država članica osigurat će nadzor usklađenosti i provoditi nacionalni provedbeni zakon, uključujući izricanje strogih administrativnih kazni i popravnih mjera kada je to potrebno.
Prvi novi aspekt koji uvodi NIS 2 odnosi se na opseg direktive, koji je znatno širi u odnosu na prethodnu direktivu. Dok se izvorna Direktiva NIS odnosila samo na „operatore osnovnih usluga” (OES) i „pružatelje digitalnih usluga” (DSP), NIS 2 obuhvaća i „ključne” i „važne” subjekte unutar EU-a.
Ovi se subjekti smatraju ključnima za gospodarstvo i građane EU-a te obuhvaćaju pružatelje javnih elektroničkih komunikacijskih usluga, digitalnih usluga, upravljanje otpadnim vodama i gospodarenje otpadom, proizvodnju ključnih proizvoda, poštanske i kurirske usluge, kao i javnu upravu na središnjoj i regionalnoj razini.
Ako zakonodavstvo koje se odnosi na za određeni sektor, poput Uredbe o digitalnoj operativnoj otpornosti (DORA), zahtijeva od ključnih ili važnih subjekata prema NIS-u 2 da provedu mjere upravljanja rizikom od kibernetičke sigurnosti ili prijave značajne incidente, tada se NIS 2 neće primjenjivati na te subjekte ako su zahtjevi specifični za sektor barem jednako učinkoviti kao obveze utvrđene u Direktivi NIS 2.
Ako sektorsko zakonodavstvo ne obuhvaća sve subjekte u određenom sektoru koji su obuhvaćeni područjem primjene Direktive NIS 2, relevantne odredbe NIS-a 2 nastavit će se primjenjivati na one subjekte koji nisu obuhvaćeni sektorskim zakonodavstvom.
Službenim usvajanjem NIS-a 2, mnoge će organizacije morati procijeniti, implementirati i ispuniti razne obvezujuće zahtjeve koji će stupiti na snagu nakon prijenosa direktive u nacionalno zakonodavstvo.
Sljedeći vremenski okvir prikazuje ključne faze u razvoju i provedbi NIS-a 2.
Iako nacionalne provedbene zakone tek treba izraditi i usvojiti, Direktiva NIS 2 jasno naglašava tri glavna stupa u kojima će se organizacije morati dodatno potruditi kako bi osigurale usklađenost.
NIS 2 od organizacija zahtijeva da zauzmu proaktivan, a ne reaktivan pristup upravljanju rizicima uvođenjem snažnih politika informacijske sigurnosti kako bi se osigurala sustavna i sveobuhvatna analiza rizika.
Općenito, te bi se politike trebale izraditi na temelju pristupa koji uključuje sve opasnosti i koji je proporcionalan riziku, veličini, trošku, učinku i ozbiljnosti incidenata s kojima se pojedinačne organizacije suočavaju.
Imajući na umu ovo načelo proporcionalnosti, od organizacija se očekuje da implementiraju najsuvremenije mjere kibernetičke sigurnosti koje su prihvaćene u sektoru, odnosno u sljedećim domenama.
NIS 2 nalaže da ključni i važni subjekti uspostave čvrst okvir za upravljanje incidentima (IMF) koji se redovito testira i priopćava svim relevantnim stranama. Nadalje, nova direktiva zahtijeva od organizacija da provedu jasne procedure za sprječavanje napada, istraže temeljne uzroke i usvoje mjera za ublažavanje posljedica.
NIS 2 zahtijeva da ključni i važni subjekti osiguraju kontinuitet poslovanja u slučaju ozbiljnog (kibernetičkog) incidenta. U tu svrhu, organizacije moraju implementirati sveobuhvatan okvir otpornosti koji obuhvaća kontinuitet poslovanja, oporavak od katastrofe i upravljanje kriznim situacijama, kako bi se poremećaji sveli na minimum.
NIS 2 zahtijeva da ključni i važni subjekti osiguraju kontinuitet poslovanja u slučaju ozbiljnog (kibernetičkog) incidenta. U tu svrhu, organizacije moraju implementirati sveobuhvatan okvir otpornosti koji obuhvaća kontinuitet poslovanja, oporavak od katastrofe i upravljanje kriznim situacijama, kako bi se poremećaji sveli na minimum.
NIS 2 zahtijeva da ključni i važni subjekti, bez nepotrebnog odgađanja, prijave svaki incident koji značajno utječe na pružanje njihovih usluga svojim nacionalnim timovima za odgovor na računalne sigurnosne incidente (CSIRT) ili nadležnom nacionalnom tijelu.
Kako bi ispunile ove obveze izvještavanja, organizacije moraju dostaviti sljedeće:
U usporedbi s prethodnom verzijom, Direktiva NIS 2 donosi strogi okvir za provedbu kako bi se postigla viša razina usklađenosti s propisima.
Prije svega, nadležna nacionalna tijela na raspolaganju će imati pouzdan okvir za provedbu i istrage, čija primjena ovisi o klasifikaciji vaše organizacije.
U skladu s Direktivom NIS 2, upravljačka tijela ključnih i važnih subjekata moraju odobravati mjere za upravljanje rizicima na području kibernetičke sigurnosti, nadgledati njihovu provedbu te ih njihova organizacija može pozvati na odgovornost za povrede.
U tom smislu , svi članovi upravljačkih tijela također će morati redovito pohađati osposobljavanja kako bi stekli dovoljno znanja i vještina za prepoznavanje rizika i procjenu praksi upravljanja rizicima na području kibernetičke sigurnosti, kao i utjecaj tih rizika na usluge koje njihova organizacija pruža.
Prema Direktivi NIS 2, države članice moraju osigurati da nadležna nacionalna tijela imaju ovlasti za izricanje značajnih novčanih kazni organizacijama koje se ne pridržavaju nacionalnih zakona o transpoziciji Direktive.
PwC može pružiti podršku vašoj organizaciji tijekom čitavog procesa jačanja otpornosti i postizanja usklađenosti s Direktivom NIS 2. Pomoću našeg Okvira za procjenu spremnosti za usklađivanje s regulativom (RRAF), možemo vas savjetovati u procjeni vaše postojeće razine spremnosti i pomoći vam u provedbi mjera potrebnih za ispunjavanje zahtjeva Direktive NIS 2.
S obzirom na to da je Direktiva NIS 2 sada službeno usvojena, svi subjekti obuhvaćeni njezinim područjem primjene moraju izraditi plan aktivnosti i pratiti nadolazeće nacionalne mjere za prijenos Direktive. Pravovremenu priprema omogućuje vam prepoznavanje područja koja zahtijevaju veća ulaganja i pravilno postavljanje prioriteta.
Iako NIS 2 nastoji uskladiti regulatorne zahtjeve koji se odnose na upravljanje rizicima na području kibernetičke sigurnosti i izvještavanje, brojne obveze su već uvedene u prethodnoj verziji Direktive i prisutne su u postojećoj nacionalnoj regulativi i međunarodnim standardima koji se odnose na kibernetičku sigurnost i zaštitu podataka.
Međutim, kao i uvijek, ključni su detalji. Svi subjekti obuhvaćeni područjem primjene Direktive NIS 2 morat će provesti procjenu postojećih nedostataka i osmisliti strategiju za postizanje potpune usklađenosti tijekom 21-mjesečnog prijelaznog razdoblja.
Možemo vam pomoći u izradi sigurne digitalne strategije povezivanjem ofenzivnih i obrambenih usluga na području kibernetičke sigurnosti, koje smo grupirali u pet glavnih stupova: