Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit (Pillar 2)

Pillar 2
  • 18/03/24

Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit Republika Hrvatska je s početkom 2024. godine uvela pravila o premještanju dobiti.

Što trebate znati?

Što ovaj zakon propisuje?

  • Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit („zakon”) Republika Hrvatska je s početkom 2024. godine uvela pravila o premještanju dobiti. Ovaj zakon je potpuno preuzeo odredbe Direktive Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. godine (tzv. Direktiva „Pillar 2”).  
  • Pillar 2 osigurava globalnu minimalnu razinu oporezivanja od 15 % za grupacije multinacionalnih društava i velike domaće grupacije čiji su ukupni prihodi bili veći od 750 milijuna eura u bilo kojim dvjema od prethodnih četiriju godina. Dakle, ovim zakonom mogu biti obuhvaćeni i oni hrvatski porezni obveznici čija su krajnja matična društva u barem dvije godine u razdoblju od 2020. do 2023. godine ostvarivala propisanu razinu prihoda.

Prva primjena i utjecaj na financijske izvještaje

  • Iako se prva prijava poreza podnosi tek sredinom 2026. godine, društva koja su podložna odredbama ovog zakona trebala bi već u financijskim izvještajima za 2024. godinu iskazati u kojoj mjeri će Pillar 2 utjecati na njihovo poslovanje.

Ključne odredbe ovog hrvatskog zakona

  • Preuzeta su i neobavezna i obvezna pravila Direktive, a za domaća društva koja pripadaju velikim multinacionalnim grupama posebno je važno uvođenje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza (eng. „Qualified Domestic Top-up Tax” ili „QDMTT”). Ova odredba nalaže obvezu provjere statusa Pillar 2 za svako hrvatsko društvo koje pripada takvoj grupi, bez obzira na to radi li se istovremeno obračun na razini matičnog društva. Važno je napomenuti da se zbog pravila za tzv. „de minimis" isključenje i pravila tzv. sigurne luke (eng. „safe harbour rules”) ipak očekuje manji utjecaj administrativnih obveza Pillara 2 u prvih nekoliko godina.
  • Republika Hrvatska je uvođenjem ovog zakona prihvatila pravila o uključivanju dobiti i pravila o preniskoj oporezivoj dobiti bez odgode, a također i sva izuzeća predviđena Direktivom koja se odnose na vladine, međunarodne i neprofitne organizacije, mirovinske i investicijske fondove te sustav međunarodnog pomorskog prijevoza.

Što hrvatska društva koja pripadaju velikim grupacijama mogu očekivati?

  • Budući da se ovaj zakon primjenjuje na porezne obveznike s konsolidiranim prihodima većim od 750 milijuna eura, sve grupacije koje imaju sjedište u Republici Hrvatskoj, ali i sva ona društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja su članovi takvih grupacija morat će pripremiti analizu kako bi se utvrdile njihove obveze izvješćivanja, te postoji li obveza plaćanja dodatnog poreza u Republici Hrvatskoj. 
  • Pillar 2 će u pojedinim društvima rezultirati značajnim administrativnim obvezama, posebice stoga što je izračun tehnički složen, a metodologija izračuna najprije efektivne porezne stope, a zatim i dodatne porezne obveze po ovom zakonu znatno se razlikuje od načina izračuna obveze poreza na dobit.

Pravila sigurne luke

  • U svrhu da se izbjegnu detaljni izračuni prema Pillar 2 pravilima te da se smanji administrativni teret multinacionalnih grupa u prijelaznom periodu, OECD je u prosincu 2022. godine izdao dokument Safe Harbours and Penalty Relief: Global Anti-Base Erosion Rules (Pillar Two). Pravilo sigurne luke ili takozvani „safe harbour rule” je zakonski omogućeno pojednostavljenje postupka, po kojemu su porezni obveznici zaštićeni od dodatnih poreznih obveza ako slijede propisana pravila i zadovolje određene uvjete.
  • Sigurna luka bi omogućila multinacionalnim grupama da izbjegnu obavljanje detaljnih izračuna u odnosu na jurisdikciju ako na temelju svojih kvalificirajućih izvješća po državama (CbCR) i financijskih računovodstvenih podataka mogu dokazati da u određenoj jurisdikciji imaju prihode i dobit ispod de minimis praga (tzv. De minimis test), efektivnu poreznu stopu („EPS”) koja je 15 % ili viša (tzv. EPS test), ili da nemaju višak dobiti prije poreza nakon isključivanja sadržajno isključene dobiti (tzv. test uobičajene dobiti). Dovoljno je da samo jedan od navedena tri testa bude zadovoljen da se jurisdikcija kvalificira za sigurnu luku i onda ne postoji obveza izračuna dopunskog poreza za tu godinu.
  • Uvedeno je prijelazno razdoblje u kojem je moguće primjenjivati pravila sigurne luke, a koje obuhvaća sve fiskalne godine koje počinju 31. prosinca 2026. godine ili prije tog datuma, ali ne uključuje fiskalnu godinu koja završava nakon 30. lipnja 2028. godine.

Kako Vam možemo pomoći?

Naši stručnjaci mogu Vam pomoći s:

  • razumijevanjem zakonskih odredbi,
  • procjenom učinka Pillar 2 na grupu i/ili domaće društvo,
  • uvođenjem internih sustava i postupaka,
  • ispunjenjem administrativnih obveza vezanih uz izvješćivanje i 
  • izračunom obveze minimalnog globalnog poreza na dobit.

Kontaktirajte nas

Lana Brlek

Lana Brlek

Direktorica, Odjel za porezne usluge, PwC Croatia

Karlo Balent

Karlo Balent

Menadžer u timu za savjetovanje o tržištima kapitala i računovodstvu, PwC Croatia

Ostanimo povezani: