Europska direktiva o transparentnosti plaća

Nove zakonske obaveze za organizacije sa 100 ili više zaposlenika

Europska Direktiva o transparentnosti plaća stupila je na snagu 6. lipnja 2023. godine. Direktiva definira obvezujuće mjere za transparentnost plaća, kao što su informacije o plaći za one koji traže posao, pravo radnika koji obavljaju jednak rad ili rad jednake vrijednosti na informaciju o visini plaće, kao i obveze izvješćivanja o razlici u plaći muškaraca i žena za organizacije s više od 100 zaposlenih (u javnom i privatnom sektoru). Države članice Europske unije obvezne su u roku od tri godine prenijeti Direktivu u nacionalno zakonodavstvo.

Flags of european states

Prema podatcima Europske komisije razlika u plaći između muškaraca i žena u Europskoj Uniji iznosi u prosjeku 12,7 % uz značajne varijacije među državama članicama, a u Hrvatskoj iznosi 11,2 %. Te su se razlike tek neznano smanjile u proteklih deset godina. Razlike u plaći između muškaraca i žena uzrokovane su različitim čimbenicima poput rodnih stereotipa, prezastupljenosti žena u slabije plaćenim uslužnim poslovima i nejednaka podjela odgovornosti oko skrbi. Osim toga, razlike u plaćama između muškaraca i žena djelomično su rezultat izravne i neizravne rodno uvjetovane diskriminacije u plaćama (nejednaka plaća za rad jednake vrijednosti). Svi navedeni elementi predstavljaju kompleksne izazove u postizanju kvalitetnih poslova i jednake plaće za jednak rad ili rad jednake vrijednosti s dalekosežnim posljedicama poput razlike u iznosu mirovine i veću stopu siromaštva među ženama.

Premda je rodna diskriminacija na radnom mjestu već zabranjena, zabrana nije imala namjeravani učinak, a to je sprečavanje rodno uvjetovanih razlika u plaćama. Utvrđeno je da primjenu načela jednake plaće koče opći nedostatak transparentnosti u sustavima plaća unutar organizacija, a čak i ako zaposlenici sumnjaju na diskriminaciju, teško ju je dokazati. I upravo u tome Direktiva o transparentnosti plaća može odigrati važnu ulogu.

Implikacije za poslodavce i zaposlenike:

Izvješćivanje o razlici u plaći muškaraca i žena

Poslodavci s više od 100 zaposlenih obvezni su izvješćivati o različitim aspektima razlika u plaći između muškaraca i žena. Ako izvješće o plaćama pokazuje neopravdane razlike u prosječnoj plaći veće od 5 % u bilo kojoj kategoriji zaposlenika koji obavljaju jednak rad ili rad jednake vrijednosti, a koje nisu opravdane objektivnim čimbenicima niti ispravljene u roku od šest mjeseci potrebno je provesti zajedničku procjenu plaća s predstavnicima zaposlenika.

Zapošljavanje

Poslodavci su obvezni iskazati informacije o plaći (npr. raspon plaća) u okviru procesa zapošljavanja novih zaposlenika (primjerice navođenjem raspona plaća u oglase za nove djelatnike). Također, poslodavac više neće smjeti pitati kandidate o njihovoj trenutačnoj plaći kako bi definirao ponudu.

Određivanja plaće i politike povećanja plaća

Poslodavci s više od 50 zaposlenika obveznici su zaposlenicima pružiti informacije o kriterijima koji se koriste prilikom određivanja plaća, platnih razreda, povišica i napredovanja.

Prosječni platni razredi

Zaposlenici imaju pravo tražiti informaciju o prosječnoj razini plaće zaposlenika koji obavljaju jednak rad kao i oni ili rad vrijednosti jednake njihovu radu, raščlanjen prema spolu. Informacija se mora dostaviti unutar 2 mjeseca od postavljanja zahtjeva.

Provedbeni mehanizmi

Radnicima oštećenima razlikom u plaći mora biti omogućeno podnošenje kolektivne tužbe, ali i pravo na nadoknadu, uključujući punu nadoknadu plaće i pripadajućih bonusa ili naknada bilo koje vrste. Radničko vijeće imat će dodatna prava u svrhu pružanja potpore radnicima u pitanjima jednakosti plaća. Države članice potiče se na definiranje kazni za organizacije koje ne budu uskladile s Direktivom te da se omogući da javni naručitelji uzimaju u obzir neusklađenost ponuditelja s načelom jednake plaće pri razmatranju primjene osnova za isključenje ili donošenja odluke o dodjeli ugovora.

Što to znači za Vas?

Direktiva EU o transparentnosti plaća utjecat će na gotovo sve poslodavce, a njezine posljedice odrazit će se na cjelokupni životni ciklus zaposlenika.

  • Poslodavci s više od 250 zaposlenih, obvezni su prvi put podnijeti izvješće do 7. lipnja 2027. godine i svaku narednu godinu nakon toga;
  • Poslodavci sa 150 do 249 zaposlenika obvezni su prvi puta podnijeti izvješće do 7. lipnja 2027. godine i svake tri godine nakon toga;
  • Obaveza podnošenja izvješća za poslodavce s više od 100 zaposlenika počinje 7. lipnja 2031. i svake tri godine nakon toga.

Ispunjavanje svih zahtjeva Direktive zahtijevat će modificiranje mnogih procesa u ljudskim potencijalima organizacije. Kao prvi korak savjetujemo Vam da analizirate svoje procese zapošljavanja, sustav klasifikacije i procjene radnih mjesta u pogledu rodno neutralnih učinaka i kriterija plaća. To će vam osigurati pravovremeno razumijevanje koraka koje je potrebno poduzeti kako bi ispunili zahtjeve propisane Direktivom.

Kontaktirajte nas

Hrvoje Jelić

Hrvoje Jelić

Glavni partner za PwC Hrvatska, PwC Croatia

Sanja Jurković

Sanja Jurković

Viša menadžerica, Porezne usluge, PwC Croatia

Tel: +385 1 6328 884

Gordana Mahović

Gordana Mahović

Menadžerica, Porezne usluge, PwC Croatia

Ostanimo povezani: