PwC-ovo drugo izdanje istraživanja CFO Compass za regiju Jugoistočne Europe

Kontrolno okruženje: najveći izazov i ključni element uspjeha za članove uprava zadužene za financije

cfo compass 2025
  • Survey
  • 30 minute read
Saznajte više o rezultatima PwC-ovog drugog izdanja istraživanja CFO Compass – iznosimo procjene učinkovitosti upravljanja financijama među članovima uprave zaduženima za financije (CFO) društava u regiji Jugoistočne Europe.

U sve složenijem tržišnom okruženju, članovi uprava zaduženi za financije imaju ključnu ulogu u rješavanju izazova uzrokovanih brzim tehnološkim promjenama. Učinkovito kontrolno okruženje pritom se ističe kao jedan od temelja stabilnosti. 

Ovogodišnje istraživanje CFO Compass naglašava važnost digitalne transformacije i automatizacije za održavanje kontinuiteta poslovanja. Pametne tehnologije povećavaju produktivnost i pouzdanost podataka, služe kao zaštita od prijevara i pogrešaka, osiguravaju dosljednu usklađenost s pravilima i propisima te uspostavljaju jasno definirani okvir za učinkovito upravljanje financijama, koji potiče odgovarajuću raspodjelu odgovornosti.

Rezultati istraživanja odražavaju stavove više od 150 financijskih stručnjaka iz više od 15 sektora na tržištu Jugoistočne Europe o njihovim strateškim pristupima, planiranim promjenama i spremnosti za izvještavanje o održivosti.

Real estate

Ključni nalazi istraživanja:  

  • 65 % članova uprava zaduženih za financije navodi da im najveći izazov predstavlja uspostava stabilnog kontrolnog okruženja, što im je ujedno i glavni prioritet
  • 44 % organizacija u potpunosti je integriralo procese planiranja
  • 34 % ispitanih financijskih stručnjaka i dalje smatra analizu scenarija izazovnom, što je u skladu s prošlogodišnjim rezultatima​
  • zabilježen je porast od 43 % u korištenju Big Data tehnologija
  • više od polovice članova uprava zaduženih za financije (51 %) navodi da njihova društva nisu spremna za MSFI 18

Ciljevi i izazovi Koji su planovi članova uprava zaduženih za financije za 2025. godinu?

Članovi uprava zaduženi za financije u regiji Jugoistočne Europe postavljaju nekoliko ključnih prioriteta za sljedećih 12 do 18 mjeseci kako bi uskladili aktivnosti upravljanja financijama sa sve većim zahtjevima poslovanja:

  • nadogradnja sustava za planiranje resursa društva (ERP)
  • uspostava pouzdanog kontrolnog okruženja te jasnija raspodjela odgovornosti

Osim toga, financijski stručnjaci teže ostvarivanju strateškog rasta širenjem na nova tržišta i uspostavom poslovnih partnerstva unutar organizacije. Sve više integriraju održivost i ESG inicijative u svoje poslovne strategije kako bi poslovanje uskladili s ekološkim ciljevima. Tehnološke inovacije, poput umjetne inteligencije i strojnog učenja, razmatraju se kao alati za unaprjeđenje učinkovitosti i inovacija.

Unatoč ovim ciljevima za budućnost, članovi uprava zaduženi za financije suočeni su sa značajnim izazovima u nepredvidivom poslovnom okruženju:

  • kontrola troškova i operativna učinkovitost
  • regulatorna usklađenost i upravljanje rizicima
  • upravljanje talentima

Nužnost bržeg usvajanja naprednih tehnologija Procesi

Svaki četvrti član uprave zadužen za financije unaprijedio je izvještavanje uprave uvođenjem naprednijeg i dinamičnog formata

U odnosu na prošlu godinu, broj organizacija koje su uvele dinamičko izvještavanje uprave s višerazinskom analizom porastao je za 47 %, ističući sve veću potrebu za pravovremenim i preciznim podacima. Kako bi dodatno potaknuli promjene, financijski stručnjaci bi projekte transformacije trebali razmatrati kao strateške poslovne inicijative.

44 %

članova uprava zaduženih za financije i dalje se oslanja na statična izvješća s malim brojem vizualizacija.

  • 40 % članova uprava zadužena za financije i dalje se oslanja na ručna usklađenja podataka, bez promjene u odnosu na prošlu godinu, ukazujući na konstantne izazove u kvaliteti izvještavanja uprave.
  • Primjena alata za poslovnu inteligenciju u sastavljanju izvještaja gotovo da nije porasla – trenutno ih isključivo koristi 12 % društava, u usporedbi s 11 % prošle godine.
  • Iako je zabilježeno blago poboljšanje, daljnja potreba za ručnim usklađenjima ukazuje na to da velik broj organizacija još uvijek nije u potpunosti modernizirao svoje financijske procese.

Uloga standardizacije u učinkovitom upravljanju financijama Sistemi

52 % članova uprava zaduženih za financije uspješno je integriralo kombinaciju potpuno i visoko standardiziranih poslovnih procesa

Standardizacija je trenutno jedan od glavnih ciljeva u području financija. Uvođenje standardiziranog formata za izvještavanje uprave unutar grupe društava donosi ključne prednosti, poput veće dosljednosti, usporedivosti i transparentnosti među svim subjektima.

Za potpunu standardizaciju računovodstvenih informacija, organizacija bi se trebala usredotočiti na sljedeća tri ključna elementa: ERP sustav u oblaku, jedinstveni kontni plan i usklađene računovodstvene politike unutar grupe.

60 %

članova uprava zaduženih za financije želi implementirati napredne ERP sustave.

Izvor: PwC-ovo drugo izdanje istraživanja CFO Compass za regiju Jugoistočne Europe
43 %

porasta u korištenju Big Data tehnologija i prediktivne analitike u odnosu na prošlu godinu.

26 %

porasta u usvajanju poslovne inteligencije i podatkovnog rudarenja (engl. Data Mining) u odnosu na prošlu godinu.

13 %

članova uprava zaduženih za financije navodi da je u potpunosti ili djelomično implementiralo umjetnu inteligenciju i strojno učenje.

Digitalna transformacija nije samo tehnološko pitanje već strateški imperativ za osiguranje dugoročne konkurentnosti. Napredni alati poput umjetne inteligencije i prediktivne analize omogućuju brže donošenje odluka temeljenih na podacima, a organizacije koje ne ulažu u ove tehnologije riskiraju gubitak konkurentske prednosti. Članovi uprava zaduženi za financije moraju prepoznati prilike koje donosi automatizacija kako bi unaprijedili svoje poslovanje.

Slaven Kartelopartner, Odjel revizije i računovodstvenog savjetovanja, PwC Hrvatska

Vrijeme je za usavršavanje timova kako bi mogli iskoristiti financijske alate temeljene na tehnologiji Kompetencije

Iako je usavršavanje članova timova hitno potrebno kako bi mogli koristiti financijske alate temeljene na tehnologiji, uvođenje ovih inovacija također znači da i upravljanje rizicima i revizija nekog društva postaju sve složenija područja.

Članovi uprava zaduženi za financije moraju ulagati u jačanje kapaciteta svoje organizacije za upravljanje rizicima i internu reviziju kako bi ostvarili ostvarenje svojih strateških ciljeva.

41 %

članova uprava zaduženih za financije navodi da njihovi zaposlenici imaju napredno znanje o postojećim sustavima.

woman showing statistics on a computer

Usklađenost s propisima

Samo polovica (49 %) članova uprava zaduženih za financije navodi da su njihova društva spremna za MSFI 18

MSFI 18 uvodi značajnu promjenu u financijskom izvještavanju, zamjenjuje MRS 1 i utječe na sve subjekte koji izvještavaju prema MSFI-jevima. Glavne promjene uključuju novi format računa dobiti i gubitka, uvođenje mjera uspješnosti koje definira uprava (engl. MPMs), te ažurirane zahtjeve za agregaciju i disagregaciju.

Članovi uprava zaduženi za financije trebaju uspostaviti ERP sustave i alate za izvještavanje te nadograditi funkcionalnosti postojećih računovodstvenih sustava kako bi osigurali usklađenost s nadzornim i regulatornim tijelima te državnim institucijama.

54 %

društava očekuje izazove kod iskazivanja poslovnih prihoda i troškova/prihoda i troškova iz poslovanja u računu dobiti i gubitka.

Jesu li organizacije spremne uskladiti se s izvješćivanjem prema CSRD-u? Održivost

Ove godine je PwC-ovo istraživanje CFO Compass za regiju Jugoistočne Europe procijenilo spremnost društava za usklađivanje s novom Direktivom o korporativnom izvješćivanju o održivosti (CSRD) i njenim zahtjevima.

  • 32 % članova uprava zaduženih za financije navelo je da njihova društva sastavljaju ESG izvještaj
  • 35 %​ ima specijaliziran tim za ESG izvještavanje

Rezultati ukazuju na to da brojne poslovne organizacije još uvijek podcjenjuju važnost i učinke ove Direktive.

PwC-ov CFO Compass Club

PwC-ov klub sudionika istraživanja CFO Compass, „PwC's CFO Compass Club”, s ponosom okuplja vodeće financijske stručnjake iz regije Jugoistočne Europe. Naša zajednica uspostavila je platformu koja se ne fokusira samo na aktualne izazove unutar organizacija, već i na budućnost te nastoji definirati što znači „učinkovito upravljanje financijama”.

Contact us

Slaven Kartelo

Slaven Kartelo

Partner, PwC Croatia

Ostanimo povezani: